Mijn basis is gelegd door de studie sociale psychologie, waarin uiteraard al aandacht was voor het werken met groepen, groepsdynamica en verschillende psychologische modellen. Na mijn studie heb ik jaren als sociaal wetenschappelijk onderzoeker / onderzoekspsycholoog (interviewer, gespreksleider) in vooral de zorgsector gewerkt. Daarnaast heb ik ook ruime werkervaring in de horeca, retail en jeugdzorg. Ook ben ik veel bezig met theater en zang: als speler in het theater, in theateracts voor kinderen en volwassen en zingen doe ik in verschillende verbanden.

Na een training mét trainingsacteur, waar ik jaren geleden aan deelnam,  viel bij mij het kwartje: dát is wat ik wil doen!

Met de studie sociale psychologie als stevige basis, de nodige acteerworkshops en -opleiding en de opleiding Trainingsacteren van Selma Foeken in 2012, ging ik van start en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Het is een mooi vak, waarbij je getuige mag zijn van een hoop leermomenten.

En zélf blijven leren vind ik ook belangrijk! Daarom heb ik ervoor gekozen om in 2017/2018 nóg een opleiding gericht op trainingsacteren te doen, de opleiding: ‘WWLA-trainingsacteren in het bedrijfsleven ®’ van André Witbreuk en Loes Wouterson. Deze heb ik met een mooi resultaat afgerond en ben ontzettend blij dat ik deze opleiding gedaan heb! Sterker nog… het ging nog even door met WWLA Advanced in 2018/2019! Tijdens deze opleiding heb ik geleerd hoe ik nog meer kan brengen als trainingsacteur/facilitator! Bijvoorbeeld: nog breder inzetten van ervarend leren, meedenken met de klant over bijvoorbeeld de inzet van theaterinterventies en deze ontwerpen en uitvoeren, faciliteren van leerprocessen vanuit het acteren.  Dus nu mag ik mezelf Master of Action Learning & Design noemen. Ofwel: specialist ervarend leren en bedreven in ontwerp!

En dan over het werken als trainingsacteur: deelnemers vinden het vaak wel spannend: een training met acteur, maar ik weet deelnemers vaak wel op hun gemak te stellen, een belangrijke voorwaarde om verder aan het werk te kunnen met oefenen in een training. Vaak zelfs met een hoop lol. Want leren in een ontspannen omgeving werkt naar mijn idee het best. En naar de deelnemer toe benoem ik het oefenen met een acteur vooral als experiment: we gaan eens kijken wat werkt. Niet minder, maar ook niet meer dan dat.

Wat ik vaak terugkrijg van trainers en deelnemers is dat ik me goed inleef in de situatie van de deelnemer, dat ik realistisch speel (niet ‘too much’) en duidelijke feedback geef.

Verder vind ik het belangrijk om goed af te stemmen met de trainer zodat ik weet wat de leerdoelen van de training zijn, wat het niveau is van de deelnemers, waar de trainer vooral op in wil haken en welke theorieën aan de basis van de training liggen. Dit, tezamen met het goed inleven in de achtergrond van de deelnemers, zorgt ervoor dat ik goed voorbereid de training in kan gaan. En indien nodig kan ik ook samenwerken als co-trainer, werk ook graag zelfstandig met (sub)groepen als ‘acting trainer’.

Voor uitgebreidere informatie, kijk ook eens op Linkedin! (Zie: Contact).